Politiken offer for url-spøg – nemt at videresende redigerede url’er

januar 5, 2011

Tidligere i dag herskede der en del forvirring og morskab om Politikens url til en artikel om Malou Aamunds exit fra politik. Nu viser det sig, at Politiken aldrig forfattede ordlyden af det uartige link men i stedet var offer for en spøg.

Man kan nemlig redigere i dele af url’erne fra Politikens netavis og så sprede dem videre – men de peger stadig tilbage på den originale artikel!

Eksempel:

http://politiken.dk/politik/ECE1158811/malou-giver-milliongage-til-velgorenhed/ 

Både undertegnede, Ekstra Bladet og mange andre læsere og brugere af Facebook og Twitter faldt for spøgen, da der begyndte at cirkulere skærmdumps og url’er via de sociale netværk. Men nu har Politiken så forklaret, at de aldrig kunne finde på at skrive den slags.

Hvor længe man kan redigere netavisens url’er og sende dem videre, får vi at se 🙂


Politiken: Ikke vores url om Malou Aamund

januar 5, 2011

Eftermiddagens morsomme historie om Politikens uheldige url til en artikel om Malou Aamund har netop taget en sær drejning, da Ekstra Bladet for kort tid siden beklagede, at avisen var “hoppet på et fupnummer”.

I artiklen “Falskt avis-link: Malou boller skatteyderne” forklarer Ekstra Bladet, hvordan man (ligesom undertegnede) var faldet over den komiske url og troede, at det var en fejl på Politikens redaktion, der var årsagen.

Men i Ekstra Bladets artikel forklarer Politikens net-nyhedschef Christian Lindhardt til ekstrabladet.dk:

“Det er en teknisk ting. Det kunne vores journalister aldrig finde på at gøre”. Artiklen fortsætter:  

Det falske link stammer angiveligt fra twitter, hvor det første gang optrådte onsdag formiddag – og førte direkte til artiklen på politiken.dk. Her hed artiklens rubrik hed pænt og artigt ‘Malou Aamund kan tjene lille million på forsinket exit’. Men kiggede læseren op i url’en – altså artiklens adresse – stod der det sjofle link. Det var bare ikke politiken selv, der havde kaldt artiklen dét.

Nu er jeg bestemt ikke Twitter ekspert, men det forekommer mig noget sært, at ‘nogen’ på Twitter skulle kunne influere, hvad der står på Politikens site. Men mon ikke der kommer en lidt mere forståelig forklaring fra Politiken senere?


Politiken turde ikke skrive, at Malou Aamund ‘boller skatteyderne’ – men gjorde det alligevel

januar 5, 2011

På dagbladet Politiken kan man ikke tillade sig at være lige så frække eller direkte i sproget som på formiddagsavisen Ekstra Bladet. Ikke desto mindre er der tilsyneladende mindst en journalist, som har ment, at man burde gøre forsøget.

I dagens netavis skriver Politiken om Malou Aamunds exit fra Folketinget og om hvordan, hun scorer en større sum penge på først at forlade tinget til sommer.

Artiklen har den uskyldige titel “Malou Aamund kan tjene lille million på forsinket exit”, men det var tilsyneladende ikke den overskrift, den unavngivne journalist på den politiske redaktion først havde i tankerne.

Besøger man Politikens netavis, lægger man nemlig mærke til, at url’en til artiklen (i hvert fald i skrivende stund) hedder: http://politiken.dk/politik/ECE1158811/malou-boller-skatteyderne/!!

Se billedet af hele artiklen her

OPDATERING:

Afslutningen på historien: https://startsnakken.wordpress.com/2011/01/05/politiken-offer-for-url-spog-nemt-at-videresende-redigerede-urler/


Så opdagede Politiken Twitter

marts 20, 2009

Politiken TV bragte i dag indslaget Det er moderne at twitte en tweet på Twitter, hvor de demonstrerer, hvordan de har øvet sig på at ramme præcis 140 anslag.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to FurlAdd to Newsvine


Reklamesag giver både HP og SF dårlig PR

juni 25, 2008

SF’eren Pia Olsen Dyhr er blevet afsløret i at optræde i en Hewlett-Packard reklame, skriver Politikens netavis her til aften. Det er en pinlig sag, fordi SF tidligere har kritiseret Videnskabsministeren for at gøre præcis det samme. Pia Olsen Dyhr undskylder sig med, at hun troede, at hun medvirkede i “et indstik” og udtalte sig om grøn it – et område hun er ordstyrer for.

Det er naturligvis en god historie for pressen, fordi SF fremstår dobbelmoralske eller naive, men også fordi HP ved samme lejlighed ikke slipper godt fra deres snørklede svar på, hvorfor de kalder et annoncetillæg for en “informationsavis”, når der skal skaffes kendte ansigter til at medvirke på siderne.

Sagen er altså blevet pinlig også for it-virksomheden, men det kunne være undgået, hvis den ansvarlige havde fulgt nogle simple regler for rekruttering af endorsere.

5 regler for rekruttering af endorsere

  1. Sørg for at briefe den rekrutterede grundigt og ærligt omkring situationen, mediet og hensigten med henvendelsen.
  2. Hvis den rekrutterede stiller betingelser eller krav, så sørg for at de bliver kommunikeret videre til alle involverede parter uden undtagelse og uden mellemled, der ellers kan glemme detaljer eller misforstå ting.
  3. Lav en skriftlig aftale om brugsretten til det producerede materiale – hvad enten det er tekst, billeder, film, lyd eller noget helt femte. Så er der klare linjer, også efterfølgende, og alle ved hvordan og hvor længe materialet kan (gen)anvendes.
  4. Hvis du rekrutterer på vegne af en tredje part, så har du et ansvar for ikke at slippe den rekrutterede, før de ovenstående punkter er opfyldt.
  5. Lad være med at tage ting for givet. Det mest naturlige i verden for dig kan risikere slet ikke at falde en anden person ind. Og hvis den person sidder med eksekveringsansvaret, så kan resultatet pludseligt godt blive negativt.

Ugen der gik: Post Danmarks blog-hari-kiri og Microsoft spår bladdød

juni 7, 2008

Steve Ballmer, CEO i Microsoft, deltog i går i en morgenmad seance med Washington Posts redaktører, hvor han talte om Microsofts fremtid og hans syn på digitale medier. Her proklamerede han frejdigt, at om 10 år vil der ikke være flere printmedier – alle nyheder vil være IP-baserede i stedet for leveret i fx aviser og magasiner. (Se klippet (nr. 3 “The Future of Advertising”) og flere klip fra dette møde her). Det var nok ikke lige det, Washington Post havde håbet på at høre, men Ballmer har et par gode pointer omkring udviklingen i forbrugernes efterspørgsel og medieforbrug. TechCrunch’s blogger Erick Schonfeld stiller sig dog tvivlende over for, at print vil uddø så hurtigt. I stedet ser han for sig, at print vil genopfinde sig selv med et nyt forretningsgrundlag.

Post Danmark fik utrolig hård start i blogosfæren

Næppe havde Post Danmark annonceret, at de ville starte en blog for at gå i dialog med forbrugerne, før eksperter stillede sig skeptiske og afventende over for det nye initiativ. Når man besøger bloggen her, fornemmer man, at det er en frygtindgydende omfattende opgave, kommunikationschef Lars Kaspersen har kastet sig ud i. Der er ganske vist en del lykønskninger fra folk i kommunikationsbranchen blandt kommentarerne, men der er også adskillige indlæg, som burde have været sendt til kundeservice i stedet. Og så er der den faglige kritik af bloggens form og opbygning.

Men det værste, synes jeg faktisk, er de mange skeletter, der vælter ud af skabet i form af indlæg fra tidligere medarbejdere. Selvfølgelig gør nettets anonymitet det nemt for enhver med et horn i siden på Post Danmark at skrive de mest horible ting, men hvis bare lidt af det, der står i kommentarerne, er sandt, må man spørge sig selv, om Post Danmark har begået PR-hari-kiri ved at åbne dette nye talerør? Se fx hvad Peter Andersen skriver:

“…var selv ansat i virksomheden [Post Danmark, red.] tilbage i 2006 men fik en brat afsked idet jeg stillede spørgsmålstegn ved at man smed adresseløse forsendelser ud i stedet for at omdele dem. Eller sagt på anden vis, Post Danmark tager sig godt betalet via sine erhvervskunder og i stedet for at omdele disse på alle distrikter ja så røg de i containeren. Jeg kan kun opfordre til at man skulle prøve at gå forbi et af distributionscentrene i landet og kigge ned i an af disse røde containere så vil man blive overrasket over mængden der blivger smidt ud. I min verden er det ikke sund og etisk foretning…”

AV!

Det bliver spændende at se, hvordan Post Danmarks blog vil udvikle sig i fremtiden, og om de formår rent faktisk at forbedre virksomhedens plettede image målbart. Men held og lykke herfra!

Ville du købe slik af denne mand?

Prisen for sjoveste citat i pressen går til Allan Pedersen, direktør i Euro-candy, der d. 27. maj fik ørerne i maskinen hos Politiken Tjek, fordi Fødevarekontrollens Rejsehold havde opdaget, at hans firma havde ompakket gammelt slik og givet det ny datomærkning.

Da Allan Pedersen skal forsvare sig i avisen udtaler han blandt andet om Euro-Candys sukkerkugler: “Jeg er 53 år, men selv om man gemte dem til jeg blev 90, ville jeg stadig ikke tøve med at spise dem. Det er rent sukker, og de har været varmet så meget op, at de ikke kan indeholde bakterier. Desuden er de fra Kina og sikkert smækfyldt med kemikalier. De kan overleve en atomkrig!” 🙂

Et lille tip til alle virksomheder, der er udsat for kritik: Når du skal forsvare dig, så tænk igennem om dit budskab åbner din flanke og gør dig sårbar et andet sted. Allan Pedersen tror måske, at han har fået lukket diskussionen om datomærkningen. Til gengæld har han i en tid med fedmedebat og sukkerhysteri åbnet for en lang række andre PR-problemer.


Ting jeg ikke nåede at kommentere i ugens løb

april 20, 2008

Pyh, selv med en forlænget weekend synes jeg at ugen fløj afsted! Men her søndag aften er der lige tid til at kigge tilbage på ugens begivenheder, før jeg laver ugens indlæg i min ordbog over sociale medier. Det var specielt tre ting i ugens løb, jeg fandt interessante.

Google Maps kombineres med YouTube videoer

I mandags kunne TechCrunch berette, at den populære søgetjeneste Google Maps nu har integreret videoer fra YouTube på kortene. Resultaterne af en søgning på fx hoteller i København på Google Maps giver i forvejen et nemt overblik med tegnestifter på det virtuelle kort, og disse søgeresultater kan altså nu linkes til videoer fra de pågældende virksomheder på YouTube. Løsningen dækker indtil videre kun firmaer men ikke private brugere, så indtil videre kan man som forbruger kun se videoer fra restauranter, museer, butikker osv. men ikke selv uploade en video fra ens yndlingspark eller lignende.

Jeg synes, at det er et virkelig smart eksempel på mashup af to af tidens populære tjenester online og glæder mig til at gå på opdagelse i København, efterhånden som forskellige virksomheder tager det i brug. Det ville fx være oplagt for Tivoli at linke til en stribe videoer fra forlystelseshaven (varieret efter årstiden naturligvis) og byens teatre kan vise bidder af, hvad de har på programmet. Restauranter kan friste med lækre billeder fra køkkenet (eller vinkælderen?), og man kan også sagtens forestille sig, at Wonderful Copenhagen går i gang med at uploade videoer fra de største turistattraktioner i stil med den her, de udgav for et år siden.

Twitter – don’t leave home without it

En anden nyhed fra TechCrunch i ugens løb, der fangede min opmærksomhed, handlede om den studerende James Karl Buck, der var blevet arresteret i Egypten for at fotografere ved en demonstration. James nåede at sende en Twitter besked med ordet “arresteret” til sine venner, som kontaktede både ambassaden og en række presseorganisationer og fik bevirket hans løsladelse dagen efter.

Note til selv: Afprøv Twitter ved nærmeste lejlighed og i hvert fald før du besøger hårdhændede politistater :-).

Fra blog til nyhed

Politiken lignede i fredags et interessant eksempel på, at blogs ofte er inspirationskilde til nyheder i diverse medier. I hvert fald havde Kim Elmose skrevet en glimrende introduktion til feed-oversigts tjenesten Netvibes, som bloggen dSeneste på Nettets skribent Søren Storm Hansen kort forinden havde bragt en lignende introduktion til.

Jeg er selv blevet Netvibes bruger efter at have rodet lidt rundt med Google Reader, som jeg først fik anbefalet et par steder. Men jeg må sige, at den fleksibilitet og designfrihed, som både Kim og Søren også beskriver, gør, at jeg klart foretrækker Netvibes indtil videre.