Vi frygter sociale mediers konsekvens for vores karriere

26% af os er nervøse for, at vores digitale profiler i sociale netværk kan påvirke vores karriere negativt. 33% af os udøver selvcensur i de sociale medier for at undgå problemer for karrieren. Samtidig vinder sociale medier frem som søgeværktøj i jobjagten, men det er stadig kun 1 ud af 100 jobs, der besættes via sociale medier.

Tallene stammer fra det ny Kelly Global Workforce Index fra april 2011 – en undersøgelse af 97.000 respondenter fra 30 lande over hele verden. De blev spurgt om deres holdninger til fire emner – heraf var sociale medier et af dem, og det er så dækket i denne delrapport.

Det er interessant at se at:

  • Online jobopslag (26%) og mund-til-øre (22%) stadig er vejen til nyt job, mens sociale medier stadig er vejen til nyt arbejde for 1%.
  • Ikke desto mindre anvender 24% de sociale medier i forbindelse med deres jobjagt, men det fremgår ikke om de promoverer dem selv eller aktiverer deres sociale online netværk
  • Generation Y anvender langt mere Facebook (40%) end Linkedin (23%) mens det ret forventeligt er omvendt for Generation X (30% Facebook og 36% Linkedin).
  • Hele 28% svarer, at de føler at det at være aktiv i sociale medier er afgørende for at fremme deres karriere!
  • 30% er underlagt regler fra arbejdsgiveren, som dikterer hvad de må og ikke må gøre i sociale medier

Se hele del-undersøgelsen her:

8 Responses to Vi frygter sociale mediers konsekvens for vores karriere

  1. Jeg kan ikke gendkende overskriftens udsagn. Mine kunder udtrykker håb om, at de sociale medier styrker deres mulighed for fleksibelt at gøre karriere. Karrieremuligheder er med LinkedIn blevet gennemskuelige og virksomhederne åbnes op, med statestikker på LinkedIn.

    • Jesper siger:

      Er der virkelig ingen af dem, du har kontaktflade med, som bekymrer sig om, om deres udskejelser på fx Facebook i form af festlige billeder og dumsmarte kommentarer bliver set af en potentiel arbejdsgiver og får en negativ konsekvens?

      Det er jo ikke nødvendigvis i et modsætningsforhold til de håb, du beskriver?

  2. Interessant rapport. Og måske meget godt med lidt frygt i den sammenhæng, hvis det betyder, at man gør sig en overvejelse eller to, før man poster på nettet.

  3. Det er min erfaring, som jeg har opnået med unge fra: Netværk hvor studerende, nyuddannede og arbejdsgivere mødes på LinkedIn”. De unge har styr på, hvordan de forhindre at arbejdsgiverne og andre kan se mere end, hvad de har besluttet. De er beviste om, hvilket indtryk andre får af dem.

    Så sent, som i dag fik jeg sendt materiale fra en ung nyuddannet, der skal til at flytte sig næste skridt i karrieren. Det er min opgave at vejlede og lægge taktik for næste step i hendes karriere.

    Hendes Facebook er sat op, så udefrakommende, får et godt indtryk. Den er ludked for uvedkommende og brander hende flot overfor de hun ikke kender og som ikke kender hende.

    I Danmark har vi været på Facebook i flere år. Det betyder også at kompetenceniveauet er højt.

  4. Undskyld, men jeg har ikke læst rapporten, som der her er henvist til. Den er for uskarp på skærmen.

    Jeg har læst flere andre undersøgelser og de viser, at det er de danske arbejdsgiver, der ikke kan finde deres egne ben på de sociale medier.

    Det er min opfattelse, at danske arbejdsgiver vil tage de sociale medier til sig i takt med at konkurrencen om medarbejderne også internationalt spidser til.

    • Jesper siger:

      Det er derfor, der er links til rapporten 🙂 Både direkte til det amerikanske site og til min egen upload af rapporten på Slideshare.

  5. Vi dækker over hele verden! Så forstår bedre, at jeg ikke kan genkende resultatet fra undersøgelsen. Findes der en dansk undersøgelse?

    • Jesper siger:

      Desværre ikke mig bekendt, men det kunne da være interessant at se, hvis nogen havde ressourcerne til at lave sådan en undersøgelse. 🙂

Skriv en kommentar