9PR opfordrer indirekte til Facebook-spam

Det er en hårfin balancegang at aktivere og engagere Facebook-brugere, når man har en page og et produkt, man gerne vil have, at de skal kende til. Det københavnske bureau 9PRs seneste påhit er en konkurrence, hvor de fik landets største mode- og livsstilsmagasiner til at bede deres fans om at ‘like’ 9PR for først derefter at kunne stemme på deres yndlingsmagasins bidrag i en påskeæg-konkurrence. Det er muligvis ikke eksplicit imod Facebooks promotion-regler men ikke desto mindre en fremgangsmåde, der avler mere irritation end nye fans.

Lad det være sagt med det samme: jeg er ikke ekspert i Facebooks regler for promotion og konkurrencer. Og jeg har ikke noget specielt imod 9PR, som stod bag påskeægkonkurrencen, der blev inspirationen til dette indlæg. Efter at jeg havde “syntes godt om” deres page, skrev jeg til pigerne i bureauet, om de var klar over, at deres konkurrence var hvis ikke i strid med så i hvert fald på kanten af Facebooks regler. Det opslag blev prompte fjernet uden svar.

Facebooks promotionregler siger, at “You will not condition entry to the promotion upon taking any other action on Facebook, for example, liking a status update or photo, commenting on a Wall, or uploading a photo”. I den forstand har 9PR ikke overtrådt reglerne direkte, for reelt er det en række magasiner, som er konkurrencens deltagere (nb! konkurrencen sluttede i dag kl. 12). Men for at magasinernes læsere kunne deltage og støtte med et “synes godt om” til et påskeæg-foto, var de nødt til at først at “synes godt om” 9PRs page på Facebook. Så på den måde fik 9PR en (må man formode) lang række nye ‘fans’.

9PR forsøger aktivt på deres wall og i deres fans nyhedsstrøm at få deltagere ind og stemme på æggene

Det er langt fra første gang, at jeg er stødt på opfordringer til at deltage i en Facebook-konkurrence. Som regel er det løfter om lodtrækning om krydstogtrejser eller fladskærme, der får gamle klassekammerater eller venner, jeg ikke har hørt fra i 10 år, til at “invitere” mig til at deltage. Rørende. Og når jeg undersøger konkurrencevilkårene, hænger det som regel sammen med, at hver deltager loves X antal lodder, for hver af deres venner, de opfordrer til at deltage i konkurrencen.

Facebook-spam er de nye kædebreve og pyramidespil – og dårlig PR

Det undrer mig, at seriøse firmaer (som jeg formoder 9PR er) tager den slags metoder i brug. Sociale mediers styrke er faciliteringen af nye relationer, men hvad er min første reaktion, når jeg skal hoppe igennem diverse ringe for at kunne deltage i en konkurrence? Irritation. I stedet for at skabe en relation til mig, bliver jeg rent ud sagt brugt af afsenderen. Mine venner ser i min status-update, at jeg nu er ‘fan’ af noget nyt, og det er jo gratis promotion på min bekostning. Jeg giver, og jeg får kun meget lidt eller slet intet retur.

Det er ikke ligefrem det bedste udgangspunkt for det nye bekendtskab, og jeg tror ikke på, at konkurrencer med indbyggede, tvungne “synes godt om” klausuler på nogen måde skaber hverken loyalitet eller interesse hos deltagerne. Tværtimod.

Så hvis du sidder og overvejer, om ikke I skulle lave en konkurrence, så en masse mennesker kan komme til at “synes godt om” jeres page og efterfølgende modtage alle jeres budskaber via Facebook, så spørg dig selv, hvordan du selv helst ville lære et nyt produkt eller firma at kende. Ved at blive presset til at spamme alle dine kontakter? Næppe.🙂

7 svar til 9PR opfordrer indirekte til Facebook-spam

  1. Jesper siger:

    Min gode ven og tidligere kollega Jonas var så flink at sende mig dette link til gennemgang af Facebooks promotion- og konkurrenceregler, der måske er lidt nemmere at forstå for lægmand🙂

    http://www.simplyzesty.com/facebook/facebook-competition-rules/

  2. Jesper siger:

    9PR har i øvrigt givet dette svar på deres FB wall:

    “Hej Jesper, vi vil da helt klart tage din artikel til os – vi har heller ikke kendt til nogen regler ang. konkurrence, men det er da klart at hvis dette er imod FB regler sker det selvfølgelig ikke igen! Dette var egentlig bare tænkt som en sjov lille Påskeleg med vores tætte relation til modebranchen! Rigtig god Påske til dig også. Kh 9PR”

  3. Mofling siger:

    Facebook er selv elendige til at regulere deres egne regler endsige, slå ned på dem der bryder dem.

  4. kim siger:

    Kære Jesper, velkommen til facebook!

    Hvis du på nogen måde synes dette er imod reglerne (selvom du afskriver dig social medie ekspertviden) så er der en travl politimand gemt i dig – eller et stort ønske om selvpromovering.

    Du giver den bare gas på alle de brands sider, der måtte være på FB som benytter sig af konkurrencer, happy hunting!

  5. Hej Jesper m.fl.!

    I sig selv er det ikke i strid med Facebooks retningslinjer at skjule indhold – f.eks. konkurrencer bag en opfordring til at synes godt om. Faktisk er det en metode som Facebook ved flere lejligheder direkte har anbefalet.

    Til gengæld har jeg lidt svært ved at se af dine screenshots hvor konkurrencen så helt praktisk foregår. Det ligner at det bare er et sæt billeder, der er lagt op i et album, hvor brugerne så kan stemme på deres favoritter. Hvis dette er tilfældet er det helt klart i strid med retningslinjerne, som siger udtrykkeligt at konkurrencer kun må foregå i applikationer eller på specialudviklede faner.

    Derudover må man ikke belønne brugere for at synes godt om indhold – f.eks. opslag eller billeder. Derfor må man kun bruge like-knapper i afstemninger hvor der ikke er præmier på spil.

    Vi lavede for nylig en kampagne for Jyske Bank, hvor brugerne på en fane blev præsenteret for 12 forskellige dankort-designs og skulle like dem de bedst kunne lide. I dette tilfælde valgte vi at gøre indholdet tilgængeligt for alle brugere, uanset om de kunne lide siden eller ej. Det gav rigtig gode resultater med mange tusind stemmer og over 8.000.000 eksponeringer. I andre tilfælde, hvor målsætningen måske i højere grad er fan-konvertering frem for eksponeringer generelt, ville jeg dog nok anbefale at gemme indholdet for ikke-fans.

    @Kim: Jeg kan bestemt ikke anbefale at se stort på Facebooks konkurrenceregler. Jeg kender til rigtig mange eksempler på store danske virksomheder, som har fået lukket deres Sider helt efter at have overtrådt retningslinjerne – og når først det er sket er der ingen kære mor. Det er rigtig ærgerligt at miste en fanbase som man har brugt mange ressourcer og meget tid på at opbygge, bare fordi man ikke lige sætter sig ordentligt ind i retningslinjerne.

    • Jesper siger:

      Tak for kommentaren Mikael!

      Konkurrencen foregik ved, at 12 mode- eller livsstilsmagasiner hver havde malet et påskeæg, som 9PR havde fotograferet og lagt i et album på deres page. Herefter opfordrede magasinernes redaktioner deres fans/venner/læsere til at stemme på det magasins påskeæg, så redaktionen og bladet kunne vinde en præmie.

      Men for at man kunne komme ind i fotoalbummet og stemme (‘like’), måtte man først “synes godt om” 9PRs page. Du har helt ret i, at det hele foregik på en normal page – ikke en applikation til konkurrencen.

      mvh
      Jesper

  6. Ok. I så fald har de brudt retningslinjerne ved at benytte Facebooks egen billedfunktion ifm. en konkurrence. Det burde have foregået i en applikation eller på en fane.

    Det er til gengæld ikke et brud på retningslinjerne at kun fans kan deltage.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: