Politiken offer for url-spøg – nemt at videresende redigerede url’er

januar 5, 2011

Tidligere i dag herskede der en del forvirring og morskab om Politikens url til en artikel om Malou Aamunds exit fra politik. Nu viser det sig, at Politiken aldrig forfattede ordlyden af det uartige link men i stedet var offer for en spøg.

Man kan nemlig redigere i dele af url’erne fra Politikens netavis og så sprede dem videre – men de peger stadig tilbage på den originale artikel!

Eksempel:

http://politiken.dk/politik/ECE1158811/malou-giver-milliongage-til-velgorenhed/ 

Både undertegnede, Ekstra Bladet og mange andre læsere og brugere af Facebook og Twitter faldt for spøgen, da der begyndte at cirkulere skærmdumps og url’er via de sociale netværk. Men nu har Politiken så forklaret, at de aldrig kunne finde på at skrive den slags.

Hvor længe man kan redigere netavisens url’er og sende dem videre, får vi at se 🙂

Reklamer

Politiken: Ikke vores url om Malou Aamund

januar 5, 2011

Eftermiddagens morsomme historie om Politikens uheldige url til en artikel om Malou Aamund har netop taget en sær drejning, da Ekstra Bladet for kort tid siden beklagede, at avisen var “hoppet på et fupnummer”.

I artiklen “Falskt avis-link: Malou boller skatteyderne” forklarer Ekstra Bladet, hvordan man (ligesom undertegnede) var faldet over den komiske url og troede, at det var en fejl på Politikens redaktion, der var årsagen.

Men i Ekstra Bladets artikel forklarer Politikens net-nyhedschef Christian Lindhardt til ekstrabladet.dk:

“Det er en teknisk ting. Det kunne vores journalister aldrig finde på at gøre”. Artiklen fortsætter:  

Det falske link stammer angiveligt fra twitter, hvor det første gang optrådte onsdag formiddag – og førte direkte til artiklen på politiken.dk. Her hed artiklens rubrik hed pænt og artigt ‘Malou Aamund kan tjene lille million på forsinket exit’. Men kiggede læseren op i url’en – altså artiklens adresse – stod der det sjofle link. Det var bare ikke politiken selv, der havde kaldt artiklen dét.

Nu er jeg bestemt ikke Twitter ekspert, men det forekommer mig noget sært, at ‘nogen’ på Twitter skulle kunne influere, hvad der står på Politikens site. Men mon ikke der kommer en lidt mere forståelig forklaring fra Politiken senere?


Politiken turde ikke skrive, at Malou Aamund ‘boller skatteyderne’ – men gjorde det alligevel

januar 5, 2011

På dagbladet Politiken kan man ikke tillade sig at være lige så frække eller direkte i sproget som på formiddagsavisen Ekstra Bladet. Ikke desto mindre er der tilsyneladende mindst en journalist, som har ment, at man burde gøre forsøget.

I dagens netavis skriver Politiken om Malou Aamunds exit fra Folketinget og om hvordan, hun scorer en større sum penge på først at forlade tinget til sommer.

Artiklen har den uskyldige titel “Malou Aamund kan tjene lille million på forsinket exit”, men det var tilsyneladende ikke den overskrift, den unavngivne journalist på den politiske redaktion først havde i tankerne.

Besøger man Politikens netavis, lægger man nemlig mærke til, at url’en til artiklen (i hvert fald i skrivende stund) hedder: http://politiken.dk/politik/ECE1158811/malou-boller-skatteyderne/!!

Se billedet af hele artiklen her

OPDATERING:

Afslutningen på historien: https://startsnakken.wordpress.com/2011/01/05/politiken-offer-for-url-spog-nemt-at-videresende-redigerede-urler/