Må man kritisere KUNDENS konkurrenter?

Vizeum i Norge er kommet i spotlyset, fordi konsulenter fra bureauet, der rådgiver flyselskabet Norwegian, har efterladt flere kritiske kommentarer på SAS’ Facebookside. Men hvor går grænsen for interessekonflikter og kan man overhoved agere privat længere i de sociale medier?

I tirsdags var jeg konferencier ved et debatarrangement afholdt af Social Media Club Copenhagen hos HK Hovedstaden. Emnet var medarbejderpolitikker for ansattes brug af sociale medier, og en af de pointer der bl.a. blev slået fast var, at man skal holde sig fra at kommentere på – endsige kritisere – konkurrenterne eller deres produkter i sociale medier.

Faktisk anbefalede ekspertpanelet også, at man afholdt sig fra fx at anmelde produkter fra den virksomhed, man selv arbejder for (uanset om det var positivt eller negativt), fordi positive udtalelser ville være utroværdige (set i lyset af ansættelsesforholdet) og negative kommentarer kunne være en overtrædelse af loyalitetsforpligtelsen over for arbejdsgiveren.

Nu står Vizeum så med en dum sag. Selv om selvskabet beklager og siger, at kommentarerne blev skrevet af de ansatte på eget initiativ og som forurettede SAS-kunder, klinger det hult. Det var nemlig ikke bare en enkelt men flere ansatte, som havde skrevet de negative kommentarer – og det ligner en bevidst organiseret handling.

Uanset hvad der er op og ned i historien, giver det Vizeum ridser i lakken, at man overhoved kan få mistanken, at de lod sig bestille til at levere en sviner til SAS, fordi det skaber tvivl om uafhængigheden og ærligheden i alle de kommentarer fra brugere og kunder på nettet, som vi i stadig stigende grad bruger som grundlag, når vi træffer beslutninger om køb og investeringer. Vizeum bliver forbundet med manipulation, og det reagerer vi næsten altid stærkt negativt på.

En storm i et glas vand?

Thilde Vesterby stiller på sin blog spørgsmålet: “Er der virkelig en historie her?” og det synes jeg faktisk, at der er. Journalisten på Business.dk, der har historien fra Dagens Næringsliv i Norge, er godt klar over, at forbrugerne orienterer sig mod hinanden for at få et indtryk af flyselskaberne, der ligger i skarp konkurrence med hinanden. Og når konsulenter med association til Norwegian puster til negative historier om SAS, er det relevant at spørge, om det er bestilt af Norwegian. Og at gøre læserne opmærksomme på, at det kan ligge skjulte motiver bag, hvad de ellers måtte læse som almindelige kunde-kommentarer på nettet.

Jeg synes, at historien illustrerer, at man ikke alene bør holde sig fra at kommentere på konkurrenterne men også på kundernes konkurrenter. Det er en interessekonflikt, som i den grad risikerer at ramme dig lige tilbage i nakken for fuld kraft – som det er sket her for Vizeum.

Hvad mener du? Smid en kommentar nedenfor!🙂

Foto: Norwegian

7 svar til Må man kritisere KUNDENS konkurrenter?

  1. Det er direkte åndssvagt. Beviset er overskriften på business.dk “Norwegian-rådgivere sviner SAS til på Facebook” http://www.business.dk/transport/norwegian-raadgivere-sviner-sas-til-paa-facebook

    Og direktøren for Vizeum burde være klogere end at undskylde det med, at de har kommenteret som “privatpersoner”. Det vider om en meget lille forståelse for dagens medievirkelighed — hos en direktør i en PR-virksomhed.

    • Jesper siger:

      Jeg er meget enig Andreas🙂

      Jeg skal dog ærligt indrømme, at jeg ikke ved, om PR er Vizeums force – eller om de mere er et digitalt bureau? Men selv hvis de ikke er PR-specialister, burde de nok have tænkt sig lidt bedre om(skal også understrege, at det er Vizeum i NORGE – ikke Danmark – der har skrevet disse kommentarer).

      Sagen med danske DELL ansatte sidste år, der kommenterede som “glade kunder” viser dog, at det stadig er et no-no, mange direktører skal indskærpe over for deres ansatte, synes jeg.

      Mvh
      Jesper

  2. Emme siger:

    Selvom jeg på det tidspunkt ikke nævnte nogen navne, så er det ikke første gang Vizeum går til grænsen for hvad der er klogt og hvad der virker – den gang var det noget så uskyldigt som en lidt klodset markedsføring, men alligevel🙂

    • Jesper siger:

      “Spam til en høj timepris” – ha ha, fantastisk formulering Emme😀

      Tak for indsigtsfuld anekdote – ikke alting har ændret sig siden 2008 lader det til.

      mvh
      Jesper

  3. sholeb siger:

    Sikke en skandale! Deres kommentarer på SAS fb side har skadet deres egen kunde – Norwegian mere end det har givet gavn!
    Synd at visse mennesker ikke kan skelne mellem privat liv og arbejde😦

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: