Dagens link: Top 20 firmaer der sælger monitorering af sociale medier

Hvordan finder du ud af, hvad man siger om dit firma, dit brand eller dit produkt i de sociale medier? Dette er en sammenligning af de 20 største internationale aktører på markedet for monitorering af sociale medier.

Bunker af data - et skærmdump fra Radian6

Hvis du ikke selv har mod på at benytte den håndfuld gratis værktøjer, der findes, er det naturligt at gå til et af de mange firmaer, der har specialiseret sig i at overvåge samtaler og anden content, der bliver delt i sociale medier.

På bloggen SocialMedia.Biz har J.D. Lasica og Kim Bale samlet en imponerende liste, der i detaljer sammenligner de største aktører på det internationale marked: Top 20 social media monitoring vendors for business.

Ud over gennemgangen af Top 20 slutter blogposten også af med at nævne en lang række mindre aktører. Her var jeg glad for at se, at svenske Silverbakk, som vi har haft besøg af i mit erfa-netværk til en demonstration, ikke var gået ubemærket hen.

Sprog spiller en rolle for teknikken

Dengang, i 2009, var Silverbakk utroligt interessant, fordi det på det tidspunkt var et af de få, hvis ikke det eneste firma, som kunne monitorere content skrevet på dansk. (Radian6 og de andre globale spillere overvågede dengang kun på engelsk, spansk, kinesisk koreansk og få andre vidt udbredte sprog).

Det er muligt, at flere andre firmaer er kommet efter det og også tilbyder monitorering på de skandinaviske sprog i dag. Det har jeg ikke undersøgt nærmere.

Men hvis du arbejder for en international virksomhed, der opererer i flere lande og flere sprogområder, er jeg sikker på, at du vil finde Top 20 listen værdifuld, hvis du en dag står og mangler professionel assistance.

Kunne du bruge denne blogpost? Så giv den et ‘like’ og del den videre i dit netværk🙂

Relaterede blogposts på Start snakkken!:

Komplet guide til de bedste gratis værktøjer til monitorering af sociale medier

5 svar til Dagens link: Top 20 firmaer der sælger monitorering af sociale medier

  1. Allan fatum siger:

    Hej Jesper… Tusind tak for link… Jeg Forsøger netop selv at finde hoved og hale i, hvilken overvågning der er bedst for vores danske kunder… Indtil videre er favoritten svenske notified og min egen rss-læser🙂

    A.

  2. Jesper siger:

    Hej Allan

    Selv tak🙂

    Har du talt med Infomedia også? De lavede en demo for VisitDenmark i 2009 på overvågning af sociale medier, og jeg vil tro, at de på de sidste 18 måneder er nået en del længere med at fintune deres ydelser på dette område?

    Mvh
    Jesper

  3. David Pansbo siger:

    Spændende at du fokuserer på overvågning af sociale medier, og de muligheder der findes på markedet.

    Udover at kunne filtrere på Dansk, har Meltwater Buzz (del af Meltwater Group) haft et nordisk fokus de seneste par år, og vi etablerede i slutningen af 2010 et kontor på det danske marked – Da vores erfaringer har vist at lokal tilstedeværelse og konsultation giver mening når man skal i gang med at overvåge og analysere sociale medier.

    Det er også spændende at artiklen ser nærmere på Social CRM som bestemt er en del af vores fremtidige udvikling – http://www.jitterjam.com/meltwater-group-acquires-jitterjam/

    Vi ser virkelig frem til at følge udviklingen på det danske marked og din research indenfor området🙂

  4. Jesper siger:

    Hej David

    Tak for kommentaren – spændende at I deltager. Det er jo et vidnesbyrd om, at Meltwater Buzz i hvert fanger omtale om jer selv!😉

    Da jeg første gang hørte om Meltwater Buzz fra andre i kommunikationsbranchen tilbage i 2009, var der lidt kritik af, at fordi I havde computere og ikke noget meneskeligt filter til at se søgeresultaterne igennem, så var der rigtig meget “støj” med – alt for mange “false positives”, som ikke var relevante for kunden (en stor bank).

    Hvordan er jeres tekniske fremskridt på den front de sidste to år?

    Mvh
    Jesper

  5. David Pansbo siger:

    Hej igen.

    Du har ret i at vi tidligere ikke har været gode nok indenfor den automatiske analyse som du henviser til. Netop derfor valgte vi faktisk at fokusere på udvikling af vores platform, service og muligheden for menneskelig påvirkning, frem for ekspansion i Danmark i 2009 – samt samarbejdet med vores eksisterende kunder.

    Siden 2009 har vi haft en stor udvikling indenfor vores platform som nu bliver tilpasset de enkelte markeder, både indenfor sprog og toneanalyse.

    Specielt er vores platform blevet mere intuitiv, hvilket gør det muligt at filtrere manuelt i søgninger og resultater, hvilket hjælper mht. relevansen af resultaterne – Her skald det siges, at dialogen mellem Meltwater Buzz og kunden selvfølgelig er vigtig.

    Derfor kan jeg glædeligt sige at Meltwater Buzz har udviklet sig meget, både indenfor det menneskelige og det automatiske siden 2009🙂

    Mvh,
    David

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: