Dagens link: 17 overskrifter der altid fanger interessen

Hvad er det, som gør en overskrift fængende? Det der trækker læseren ind i teksten og gør, at man læser videre? Her får du 17 skabeloner til overskrifter, som taler direkte til læserens behov og pirrer nysgerrigheden.

BT overskrift fra 2007, via Flickr.com

BT overskrift fra 2007, via Flickr.com

Enhver, der har arbejdet med PR eller journalistisk, ved, at overskriften spiller en afgørende rolle i at fange modtagerens opmærksomhed og interesse for historien. Den gode tommelfingerregel blandt mange PR-folk er, at “hele historien skal kunne kommunikeres i én linje”.

Ræsonementet er, at hvis du kun får et skud til at gøre modtageren interesseret, så gælder det om at få kommunikeret alle de væsentligste elementer så tydeligt og effektivt som muligt. Det er årsagen til, at frygteligt mange virksomheder udsender pressemeddelelser med overskrifter i stil med: “[Virksomhed] lancerer [stærkt rosende adjektiver] [produkt] som [marketing floskel om funktion]”.

Der findes et alternativ

Den praksis er stærkt afsenderorienteret og tager ikke hensyn til, hvad modtageren har behov for eller interesserer sig for. På bloggen Copyblogger tager Brian Clark den udfordring op og præsenterer derfor 17 skabeloner for overskrifter, der i stedet spiller på nysgerrighed og appellerer direkte til uforløste behov hos modtageren og på den måde trækker læseren ind.

Tjek 10 sure-fire headline formulas that work og efterfølgeren 7 more sure-fire headline templates that work på Copyblogger.com.

Hvad er dine erfaringer med overskrifter, der virker eller ikke virker? Skal de være informative? Sensationsdrevne? Provokerende eller frække? Smid en kommentar i feltet nedenfor og ‘like’ eller del denne post videre, hvis du fik noget ud af den🙂

Dette er premieren på en ny indholdskategori på Start snakken!: Dagens link. Igennem lang tid er jeg faldet over godbidder på nettet, som jeg gerne ville dele videre, men af flere forskellige årsager får jeg det ikke gjort. Med disse korte posts håber jeg på at få spredt lidt nyttig viden til andre, der kan have glæde af det, uden at det kræver at jeg sætter mig ned hver gang og laver en grundig analyse og skriver flere sider. Du kan finde alle de anbefalede links i kategorien Dagens link i menuen til højre eller gå direkte til links’ne på Delicious, hvor  jeg også har bogmærket dem.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: