Farer ved hashtag-baserede kampagner

Vodafones nye #mademesmile-kampagne blev kapret af aktivister og ballademagere, fordi Vodafone ikke havde taget ved lære af Skittles og The Telegraph

Hashtags er for Twitter, hvad tags er for blogs – en måde at knytte emneord til din tekst, så den bliver nemmere at søge frem for andre. På mikrobloggingtjenesten Twitter markeres hashtags med “havelåge-tegnet” #, og indekseres herefter automatisk i diverse søgemaskiner, så det er nemt for Twitter-brugere at følge deres yndlingsemner. #dkpol er fx et populært hashtag for alle, som gerne vil følge og diskutere udviklingen i dansk politik.

Virksomheder og organisationer har luret, at hashtags er et suverænt værktøj til at organisere samtaler og til at måle, om forbrugerne taler om deres produkter og services. Desværre er hashtags så nemme at anvende, at de også er utroligt nemme for spøgefugle og aktivister at misbruge.

Det måtte det britiske teleselskab Vodafone sande, da de sidste weekend lancerede deres nye kampagne på Twitter. Konceptet var enkelt: skriv et tweet om noget, der fik dig til at smile, og marker det med hashtag’en #mademesmile. Så deltager du automatisk i lodtrækningen om præmier. Vodafone havde endda lavet en kampagneside, hvor alle tweets med dette hashtag blev vist i realtime.

Nemt for spammere og aktivister

At fortælle, at man viser alle tweets med et bestemt hashtag på ens hjemmeside er en åben invitation til spammere og spøgefugle. Det bærer en søgning på #mademesmile da også præg af. De første dage efter konkurrencen åbnede var der mange spammere, som øjnede en mulighed for at få deres budskab med i strømmen, der hvor opmærksomheden var stor. Derfor blev #mademesmile brugt i tweets som reklamerede for meget andet og mere end det fællesskab, Vodafone forsøgte at skabe med kunderne.

Meget værre for Vodafone var det dog, at aktivister fra UK Uncut opdagede, at tweet-strømmen på Vodafones site ikke var modereret på nogen måde. UK Uncut er en gruppe aktivister, som kæmper for at få multinationale selskaber og velhavende forretningsfolk, der betaler meget lidt i skat, til at yde mere til fællesskabet. Da Vodafone sidste weekend lancerede deres kampagne, gik UK Uncut derfor i sving med at tweete om, hvordan Vodafone efter sigende unddrager skattebetalingerne i Storbritannien. Alle tweets blev markeret med #mademesmile – og bragt direkte på Vodafones eget site!

Historien gentager sig

Havde Vodafone læst lidt på lektien, inden de lancerede deres kampagne, ville de nok have besluttet sig for at køre en modereret strøm af tweets på deres site (det ser det også ud til, at de gør nu). Vodafone kunne nemlig have lært af Skittles, som i 2009 forsøgte sig med samme kampagneidé. Skittles bragte alle tweets med #skittles direkte på deres site, hvilket afstedkom en del latrinær humor på Skittles bekostning. Også avisen The Telegraph kom galt afsted i 2009, hvor man forsøgte sig med en nyhedsstrøm med tweets omkring de politiske budgetforhandlinger markeret med #budget.

Desværre var denne nyhedsstrøm også umodereret, og spøgefugle fik derfor lejlighed til bl.a. at tweete “Breaking news: Barclay Brothers to pick up your tax bill in unprecedented act of philanthropy. #Budget” på avisens hjemmeside (Barclay brødrene er to meget reserverede rigmænd, som bl.a. ejer avisen).

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: