Ritzau hopper med på sladdervognen

Det ellers så respektable nyhedsbureau Ritzau skal nu til at producere sladderhistorier, fordi “det efterspørges helt vildt”, som chefredaktør Lars Vesterløkke udtaler til MediaWatch.

Sørgeligt, forventeligt – eller begge dele?

2 svar til Ritzau hopper med på sladdervognen

  1. I forbindelse med vores medietræning hos PrimeTime Kommunikation, hvor jeg var rådgiver i 7 år, hed overskriften på det første slide: “Medier er virksomheder.” Sådan nogle skal jo tjene penge, og det er bare pissesvært for tiden. Derfor er det vel helt forventeligt, at Ritzau vil levere det stof, som vi (altså det store vi som i den samlede befolkning) gerne vil læse.

    Sørgeligt? Næ, hvorfor skulle det være sørgeligt?

  2. Jesper siger:

    Kald mig bare idealist, nostalgiker og blåøjet, men efter min mening bliver journalistik ikke bedre af, at man giver nyhedskriteriet “sensation” fuld skrue på bekostning af specielt “væsentlighed” men i virkeligheden alle de fire andre nyhedskriterier.

    At lave populær-journalistik er undskyld mig ikke særligt svært. Til gengæld udvisker det grænsen mellem rygter og fakta, fordummer modtageren og bidrager til en passiv politisk kultur i befolkningen.

    Jeg synes, det er sørgeligt, at Ritzau føler sig tvunget til at gå med på den trend for at overleve. Det siger meget om vores samfund.

    mvh
    Jesper

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: