Dansk genfødsel til Twitter

Den sidste uges tid har Twitter nærmest fået en dansk genfødsel. Tjenesten har ellers været udbredt længe herhjemme og mange bloggere har berettet om Twitters mange anvendelsesmuligheder og diskuteret, hvordan mikroblogging med tiden ville påvirke mediebilledet og nyhedsstrømmen.

Men forleden skete der noget, som alligevel markerer en slags genfødsel af Twitter: medierne fik øje på fænomenet. MediaWatch skrev med jubel om Martin Thorborgs overgang fra skeptiker til tro discipel og TV-Avisen bragte dette indslag med Kristoffer Solberg.

Kristoffer var for nyligt sammen med Mark Jensen bagmand på det første Twitter meet-up, Copenhagen Twestival, for danske Twitter-fans i København.

Desuden kunne Dagbladet Børsen berette om et brandvarmt Twitter-marked overset af medier.  Det fulgte DR’s Ernst Poulsen op på ovre på sin blog med posten Danske medier på Twitter, hvor han kommer med en fin redegørelse for de danske mediers indledningsvise flirt med mikroblogging.

Søren Storm, forfatter til dSeneste på Nettet, efterlyste allerede i januar at medierne skulle tage mikroblogging til sig som et journalistisk værktøj eller format, og måske han nu får sit ønske opfyldt.

Danske virksomheder også på Twitter

De danske medier er ikke de eneste, som har fået øjnene op for Twitter gennem den seneste tid. Danske virksomheder er også begyndt at tweete så småt, som fx Kristian Levring Madsen beskriver det i Tag Centret er på Twitter ovre på bloggen Det Levende Ord.

Kristian er i øvrigt ikke den eneste, som har oplevet at der pludselig er en eller flere virksomheder, der følger hans tweets. @trendoutlet og en række engelske firmaer har for nyligt sluttet sig til min lille skare af followers – øjensynligt i det håb, at jeg også vil følge dem.

15 svar til Dansk genfødsel til Twitter

  1. Westerskov siger:

    Selvom medierne har fået øjnene op for Twitter er det langt fra det samme som at danskerne vil tage det til sig. Godt nok er danskerne utroligt hurtige til at adoptere nye online tendenser, men som jeg skrevet tidligere er det måske for sent, da Facebook qua sin store penetration og fokus på statusupdates måske når at slå det ihjel i DK:
    http://www.nodes.dk/blog/twitter-kampagne-noget-for-danskerne/

  2. Fin oversigts-post med gode links, Jesper. Og ang. din kommentar på min blog, så nej, så tror jeg heller ikke, det er måden at gøre det på. Det er en temmelig forsimplet indgangsvinkel. Men jeg giver dog et vist antal point bare for det, at de springer ud i det.

  3. Jesper siger:

    Tak for kommentarerne Westerskov og Kristian!

    Jeg tror, at Twitters store gennembrud i Danmark vil være betinget af, at en større del af befolkningen begynder jævnligt at browse webben på deres telefoner. Efter at Twitter lukkede for sms-delen i Europa er min aktivitetet på Twitter faldet drastisk, fordi jeg ikke er en af dem, der har en smart telefon, som kan browse internettet. Og sådan tror jeg, at der er mange danskere, som har det i dag.

    Men det er bare et gæt.

    Mvh
    Jesper

  4. Kristian Levring Madsen siger:

    Du har selvfølgelig delvist ret. Men faktisk vil jeg sige: Jeg bruger kun Twitter via min Netvibes-widget. Og det giver mig stadig ret meget værdi. Jeg har en eller anden fornemmelse af, at det vilel stresse mig på min telefon. Og så meget interessant har jeg alligevel heller ikke at dele. Men telefonen er selvfølgelig den vej det går….

  5. Jesper siger:

    Jeg er også kun på Twitter på computeren, og min pointe er, at hvis man kun sender tweets, når man sidder foran skærmen, så tweeter man ikke, når man hiver ofre ud af et flyvrag i Holland, står midt i en jordskælvszone i Kina eller gemmer sig under en skolemasakre i USA (for blot at nævne nogle historiske eksempler).

    Mvh
    Jesper

  6. Kristian Levring Madsen siger:

    Det har du da naturligvis ret i (bortset fra hvis et jordskælv rammer Ewaldsgade – og det kan vel lige så godt ske her, som det kan ske på en skole eller andre steder….).

    Men – det er også en lidt for snæver måde at betragte på Twitter på, synes jeg. Twitter tilfører mig ret meget værdi – og det gør det bestemt ikke via nyhedsopdateringer – men via alle de links, som jeg får tilsendt i feedet. Jeg får SÅ meget ny information. Fordi jeg er linket op til (nogle af) de rigtige mennesker.

    For andre er det nyhedsopdateringer, der giver værdi og for andre endnu, så er det noget helt andet….

    (As we speak er jeg blevet addet af “The Real Jon Stewart”. Jeg føler mig udvalgt – men det er jo nok ikke the man himself. Desværre😉 )

  7. Westerskov siger:

    Er helt enig med Kristian i, at meget af værdien og potentialet for Twitter ligger i den udveksling der foregår (nyhedsudveksling, linksudveksling m.m.), der nærmest kan betegnes som en sammensmeltning af statusupdates og Delicious. tror dog stadig vi vil se lidt af det samme på Facebook, se blot Facebook connect og Share on Facebook på mange nyhedssites, men nok ikke helt så meget i fokus som på Twitter.

  8. Westerskov siger:

    …og selvfølgelig stort tillykke Kristian med at blive fulgt af Jon Steward😉

  9. Kristian Levring Madsen siger:

    Ja, gid det var så vel

    Jeg er også enig mexcd Westerskov🙂

  10. Jesper siger:

    Det kunne være interessant, hvis Twitter blev mere end status updates – hvis det blev et værktøj til vidensdeling på en effektiv måde. Det lyder det lidt til, at det allerede er for jer, men jeg har bare (endnu) ikke fundet ‘den gode måde’ at få overblikket over, HVAD mine venner tweeter om – uden at jeg skal sidde og læse hver enkel post og åbne hver enkelt link.

    Jeg savner et værktøj, der kan emnefordele og relevans-sortere andres tweets for mig. Kan man tagge tweets fx?

    Mvh
    Jesper

  11. Jesper siger:

    Og tillykke med Kristian med J. Steward😀

  12. Kristian Levring Madsen siger:

    Men der er da faktisk et værktøj, hvormed man kan segmentere sine tweets. Så man kan opdele mellem sociale medier, nyheder, personlige bekendtskaber etc.

    Men jeg kan godt nok ikke lige huske, hvad det hedder…..

  13. ernstpoulsen siger:

    Jeg bruger Tweetdeck, der netop gør det muligt at lave spalter, hvor man følger forskellige grupper af folk eller har forskellige søgninger kørende.

    I en spalte har jeg selvfølgelig en overvågning af Breaking News. I en anden overvågning af, om folk skriver noget om det firma jeg arbejder for. I en tredje… (etc).

    Den seneste udgave gør det muligt at hente vennernes Facebook-status ind.

  14. Kristian Levring Madsen siger:

    Også jeg bruger tweetdeck. Dog først fra for ganske nylig. Kan anbefales.

  15. Jeg laver en undersøgelse fra Roskilde Universitet om corporate brug af Twitter.
    Ville være super hvis I ville svare på mine spørgsmål på http://256.dk (ca. 1. minut). I kan se resultaterne “live” på http://aleqz.com. Finder i data værdifulde sender jeg dem gerne i excel. Mange tak, Aleksander Sønder

Skriv et svar

