Først den ene vej…

For nogle uger siden var der en livlig diskussion af, hvorvidt de danske bloggere var indstillet på at arbejde sammen med PR-bureauer. Diskussionen var afstedkommet af en analyse fra Cision, der blev bragt i bl.a. Dagbladet Børsen. Analysen konkluderede, at “danske bloggere er generelt positivt indstillede på at modtage henvendelser fra pr-folk, ikke mindst hvis henvendelserne er målrettede” (se hele analysen her).

Den analyse – og den efterfølgende artikel i Børsen og andre steder – startede en ophedet diskussion i blogosfæren (eksemplificeret på Det Levende Ord, Ernst Poulsen’s Weblog og Medieblogger) af, hvorvidt det nu også var et sandfærdigt billede af blogosfæren. Som det fremgår af de ovenstående links, var der delte meninger om undersøgelsens validitet, metode og konklusioner. Men selv om dele af blogosfæren talte analysen imod, kørte medier som MediaWatch gladeligt videre med Børsens vinkel.

Og så den anden vej…

Og nu er tiden så kommet til at et andet medie – Berlingske – skal mene det modsatte. Sjovt nok fangede jeg igen nyheden hos MediaWatch, der ikke ser nogen trang til at kommentere, at de d. 24. september bragte den stik modsatte nyhed. Det havde ellers været en god service for læseren.

Men altså, på Business.dk kan man læse artiklen “Bloggere kan blive millionærer”, hvori Christian Bogh fra Rescu Kommunikation citeres for at kalde danske bloggere “berøringsangste” over for pr-branchen. Resten af artiklen er i øvrigt hovedsageligt – set med mine øjne – ny suppe kogt på gamle ben, idet den fortæller om svenske Blondinbella, der tjener millioner på sin teenageblog.

Business.dk inddrager sjovt nok faktisk også Thomas Telving fra Cision med en kommentar, men skyder ham i skoene, at Cisions undersøgelse skal “tages med et forbehold”, da den ikke er repræsentativ.

Undskyld mig, Business.dk, men er Christian Bogh’s meninger om danske bloggere (korrekt eller ej) “repræsentativ”?? Hvorfor er det god journalistik at viderebringe personlige vurderinger men kritisabelt at gå ud med en ikke-skudsikker undersøgelse?

Markedsføringskroner eller ej…

Afslutningvis vil jeg blot opfordre dig til at besøge Det Levende Ord og læse Kristians glimrende indlæg “Lovgivning om markedsføring på blogs”. Det er solid research og spændende indsigt, som både journalister og analytikere måske skulle have skævet til tidligere i processen. Det havde nok hjulpet til at gøre klart, hvad vi egentlig taler om, når vi snakker om PR og bloggere og hvor grænserne går.

5 svar til Først den ene vej…

  1. Hej Jesper

    Som jeg skrev på Twitter http://twitter.com/christianbogh/statuses/949509631 er det lange svar for langt til Twitter – så jeg skriver lige her på din blog…Vil dog lige knytte et par kommentarer til dit indlæg også…

    For det første har jeg aldrig sagt at danske bloggere er berøringsangste over for PR-branchen. Det må stå for din egen regning. Hvad jeg derimod sagde var at danske bloggere er berøringsangste (det er vist egentlig også et ord som journalisten selv har skrevet, jeg sagde noget lidt andet men meningen var den samme) over for at modtage penge for at blogge.

    Og mig bekendt betaler PR bureauer ikke bloggere penge for at blogge. Men der ved du måske noget jeg ikke ved??

    Og for det andet i henhold til din kommentar til om “Hvorfor er det god journalistik at viderebringe personlige vurderinger men kritisabelt at gå ud med en ikke-skudsikker undersøgelse?”… hmmm ved ikke om det bare er fordi du har fået det forkerte ben ud af sengen eller noget andet, men at Business.dk forklarer at en undersøgelse ikke er repræsentativ er vel ok? Når det handler om statistik er det jo afgørende for troværdigheden af undersøgelsen at man offentliggør alle forbehold, da en undersøgelse jo normalt bør være objektiv.

    Men når det handler om en enkelt mand/kvindes udtalelser så er det lidt anderledes. Her der jo tale om en subjektiv vurdering og det er derfor altid underforstået at en enkeltstående kommentar aldrig kan være repræsentativ (hvilket ingen heller har påstået i denne sag)

    Og det er jo den måde alle artikler skrives på. Jeg har i hvert fald aldrig set en artikel hvor der hentes kommentarer ind fra eksterne kilde hvorefter journalisten tilføjer at man skal være opmærksom på at kommentaren ikke må ses som værende repræsentativ eller endegyldig eller lignende… (og dog – har måske set det i tilfælde hvor en eller anden ekstremist får taletid)

    Men med hensyn til dit spørgsmål på twitter (http://twitter.com/startsnakken/statuses/949502636) om hvor jeg har min viden fra om den danske blogosfære…

    Som jeg skrev så er det primært fordi jeg kender en masse bloggere og fordi jeg til daglig færdes i blogosfæren. Og det er den holdning jeg mødes med fra langt de fleste bloggere. Jeg har beskæftiget mig med sociale medier i en del år nu og det er via min erfaring jeg har denne holdning – nu er det jo en holdning og ikke den endegyldige sandhed jeg fortæller om. Det er jo som så meget andet. Man tilegner sig viden om et emne man beskæftiger sig meget med.

    Du ved jo sikkert også en masse om kommunikation og hvad der virker for dine kunder, men det er jo ikke alt man kan læse i en bog, vel…🙂

  2. Kristian Levring Madsen siger:

    Jeg bliver altid så glad, når jeg læser på din blog🙂

  3. Jesper siger:

    Fordi jeg roser din?😀

    Tak Kristian – og i lige måde!

    Mvh
    Jesper

  4. Jesper siger:

    @ Christian Bogh:

    Kære Christian!

    Først og fremmest tak for din kommentar! Det tog lige lidt tid at få den på, fordi den var havnet i en godkendelseskø pga. url’en. Men jeg er rigtig glad for, at du havde lyst til at give et indspark til emnet.

    Dernæst skal jeg skynde mig at sige, at du har fuldstændig ret mht. dit citat – det er mig, der har været for hurtig i læsningen af artiklerne, og det beklager jeg naturligvis meget!

    Med hensyn til min kommentar til Berlingske om eksperter versus analyser, så var det ikke rettet imod dig eller andre eksperter. Det var blot en konstatering af, at

    1) Normalt er det god skik at citere flere eksperter, der er enige, for at danne belæg for en historie. Det er ikke så svært at finde én ekspert med en mening om et emne.

    2) Jeg synes, det er paradoksalt og en smule forunderligt på den morsomme måde, at hvis Cision var gået ud som “blogeksperter” og havde VURDERET, at de danske bloggere er parate til at samarbejde med PR-branchen, så havde de sandsynligvis fået lov til at komme mere til orde – fordi der var tale om en vurdering. Men i stedet prøvede de at lave en analyse, som så blev kritiseret på flere punkter. Det kan jeg ikke lade være med at finde en smule absurd, men sådan fungerer journalistik.

    Men det var altså absolut ikke for at sige, at din eller andre eksperters vurderinger ikke er i orden at bringe i en artikel – slet ikke.

    Og det bringer mig så til det, jeg rigtig gerne ville høre om – nemlig dit indblik i blogosfærens holdninger og meninger.

    Jeg synes, din fornemmelse og det, du hører fra dine kontakter, stemmer fint overens med det indtryk, man fik fra kommentarerne i debatten for et par uger siden, som jeg refererede ovenfor. Uanset om det er professionel stolthed, angsten for at virke “betalt” eller bare en modvilje mod spindoktorer, der driver bloggerne til at takke nej – uagtet hvad Cision har målt – så synes jeg ikke, at der er udsigt til, at vi får et professionelt (i den forstand at fx Blondinbella er professionel blogger) blogmiljø i Danmark lige foreløbigt.

    Da jeg spurgte dig på Twitter, var det fordi jeg håbede, at du måske lå inde med tal eller undersøgelser, jeg ikke havde hørt om?

    Mvh
    Jesper

  5. Thomas Telving siger:

    Hej Jesper

    Lige en lille korrektion til din mediekritik. Berlingske, hvor artiklen oprindeligt blev bragt, skyder ikke Cision noget i skoene. Tværtimod understregede jeg overfor journalisten, at det var vigtigt, at forbeholdet blev bragt sammen med min kommentar.

    Mvh
    Thomas

Skriv et svar

