Louis Vuitton vandt over Darfur

For nogle uger siden skrev jeg et blogindlæg om Nadia Plesners kamp mod modegiganten Louis Vuitton, som senere blev til en artikel på K-forum. I går kunne man så læse på Politikens hjemmeside, at selv om kunstneren og T-shirtdesigneren Nadia Plesner ikke har indgået forlig med Louis Vuitton, og derfor stadig står over for et krav om en millionerstatning for krænkelse af varemærket, så har hun nu valgt at fjerne tegningen af tasken fra sine fremtidige T-shirts.

Nadia Plesner har, som hun selv siger, valgt at bruge sin tid og energi på at hjælpe Darfur frem for på et langt retsligt slagsmål mod Louis Vuitton. Om fjernelsen af håndtasken fra fremtidige T-shirts betyder, at LV dropper søgsmålet, er nok tvivlsomt – specielt efter at Nadia Plesner har afvist den aftale, de var ved at forhandle sig frem til. Men man må da håbe, at der når støvet har lagt sig stadig er nogle kroner tilbage til Darfur. Det var jo det, der var meningen.

Den nye tegning uden tasken.

4 svar til Louis Vuitton vandt over Darfur

  1. Man kan også frygte, at Nadia stikker de indsamlede penge i lommen, da de ikek blev givet til Darfur-kampagnen…

    Under alle omstændigheder er det trist, at hun ikke tager der juridiske slagsmål med LV. Nu har hun sendt dem et signal om at det virker at forfølge denne form for “krænkelser”.

    Man kan også frygte at hendes behov for at sikre egne rettigheder til kunst-produkter, har vægtet højere end hendes tidligere snak om forsvar for ytringsfriheden.

    Jeg føler ikke, at der er sammenhæng mellem Nadias tidligere udmeldinger om en sag imod LV, og hendes nu betingelsesløse overgivelse.

    Måske har det været et PR-stunt fra starten af, og pludseligt kunne hun ikke overskue det?

  2. Jesper siger:

    @Claus:

    Hej Claus! Tak for din kommentar og velkommen på bloggen!

    Hvorfra ved du, at Nadia ikke har betalt nogen penge videre endnu?

    Som jeg skrev i min artikel (da jeg havde tænkt situationen mere igennem), så tror jeg ikke, at LV havde noget valg ift. søgsmålet, hvis de skal beholde retten til deres varemærke. Men det er da rigtigt, at de alt andet lige nok ser det som en form for indrømmelse af skyld, som kan give dem mere blod på tanden ift. brugen af denne fremgangsmåde i fremtiden.

    Jeg ved ikke, om det ikke er for meget at forlange af en enkeltperson, at hun skal påtage sig et sådan principielt opgør mod en mastodont som LV? Selvfølgelig bør hun som kunstner kæmpe for kunstnerisk frihed, men jeg kan også godt forstå, hvis hun har været skræmt.

    Det er rigtigt, at hendes ændring af tegningen samtidig med, at hun ikke indgår et forlig og derfor stadig trues af sagsanlægget, kan ses som en loose-loose situation. Men jeg vil helst ikke dømme hende ud fra pressens beskrivelse af situationen alene. Nadia Plesner har jo forpligtet sig til ikke at fortælle om det tilbud, LV gav hende, så vi kan ikke vide, hvad der har været på tale. Men at hun trods alt dette ikke laver et forlig, synes jeg alligevel fortjener respekt.

    Der kan vist ikke være tvivl om, at sagsanlægget har givet Plesner god publicity og støtte verden over, men jeg vælger nu indtil videre at tro, at hun ikke er en ond manipulator, som forsøgte at ‘brand-jacke’ et verdenskendt brand for at presse penge ud af dem til sit projekt.

    Mvh
    Jesper

  3. Hej Jesper

    Jeg formulerede mig meget uklart i første omgang. Jeg tænkte ikke på de penge NP har indsamlet til Darfur, men på de penge som er indkommet som donationer til hendes “kamp” mod LV.

    Jeg er på ingen måde i tvivl om at hun er troværdig omkring hendes indsamling til Darfur.

    Mht. det pres som ligger på hende, så er det med garanti tungt og umenneskeligt. Jeg har talt med en del mennesker som har modtaget erstatningskrav fra AntiPiratGruppen, og de er stærkt påvirket af situationen. NPs situation er formentligt mere udsat mht. opmærksomhed og økonomi.

    Min anke imod NP er, at hun har skabt opmærksomheden ved at tage en konfrontativ stilling imod LV, og nu vender hun på en tallerken. I mine øjne er det meget tvivlsomt om LV vil vinde denne sag. Hvis det ikke er tilladt at lave politisk satire, så gælder ytrinsfriheden i praksis ikke.

    Jeg skrev en leder om emnet på rettighedsportalen (redaktørens hjørne), hvis du er interesseret.

  4. Jesper siger:

    @Claus

    Tak for din kommentar – jeg beklager, at jeg ikke har fået fulgt op den sidste uge.

    Jeg er helt sikker på, at der har været et umenneskeligt pres på Nadia Plesner i denne situation, og jeg kan da godt forstå, at hun prøver at lægge sagen bag sig. Men hun kan vel ikke være knækket helt, siden hun ikke har indgået forlig?

    Jeg har kigget lidt på Rettighedsportalen. Det ser interessant ud og er nok et sted, jeg kommer til at besøge igen!

    Mvh
    Jesper

Skriv et svar

