Clay Shirky “om at finde tid til de sociale medier”

Tidligere i dag besøgte jeg for første gang Morten Saxnæs’ blog The Constant Beta Blog, som jeg kan anbefale at man kigger nærmere på. Der var adskillige gode indlæg om Web 2.0, journalistik og sociale medier og tjenester.

På Mortens blog fandt jeg dette videoklip med Clay Shirky fra hans keynote tale til Web 2.0 expo for nyligt. Clay Shirky er professor ved New York University, forfatter til “Here comes everybody” og ekspert i de sociale og økonomiske følger af en internet-præget kultur. Den tale, han giver her, varer 17 minutter, og jeg synes, at den er utroligt fascinerende.

Han starter med at fortælle, at det tog en hel generations gin-drikkeri i 1800-tallet at omstille sig til den industrielle revolutions muligheder og omvæltninger i samfundet. Fra den situation trækker Clay en parrallel til det 20. århundredes tv-kiggeri, der bedøvede os som samfund i 50 år, så vi slap for at tage stilling til, hvad vi pludselig skulle stille op med al vores fritid, da vi fik en femdages arbejdsuge.

Prøv at se klippet. Når Clay sammenligner tiden, vi bruger på tv-reklamer, med tiden det tager at udvikle Wikipedia og andre kollektive vidensprojekter til gavn for samfundet, falder du ned af stolen!🙂

Et svar til Clay Shirky “om at finde tid til de sociale medier”

  1. Mads Fuhr siger:

    Må jeg i henlede opmærksomheden til endnu et fabelagtig præsentation af Hr. Shirky:

    “How social media can make history”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: