3D sofaer og liv efter Facebook i Ugen der gik

Det var egentlig meningen, at jeg skulle uploade nogle flere YouTube cases til min ordbog over sociale/digitale medier i denne weekend, men det dejlige vejr har forsinket processen en dag eller to. I stedet vil jeg igen slutte søndag aften af med et lille tilbageblik på et par af de nyheder, jeg ikke nåede at kommentere i ugens løb.

Er der liv efter Facebook?

Det var overskriften på en artikel på 24timer.dk onsdag d. 23. april. Kort fortalt er Facebooks medlemstal faldet fem procent i Storbritanien, og 24timer spørger derfor it-forsker Mads Thimmer, Innovation Lab, om det samme vil ske herhjemme? Jeg får mig som regel et godt grin over artikler og debatindlæg, der udråber Facebook til at være “so last year” og på vej til at dø. Og denne artikel var igen undtagelse.

Med al respekt for Mads Thimmer, så synes jeg, at han har overset et par ting. Fx når han skærer de sociale netværk over en kam og siger, at det mest statusgivende (og dermed værdifulde) i dem har været at have masser af venner. Det er måske i nogen grad sandt om MySpace, men en grov generalisering om Facebook, der på få år har udviklet sig til en af verdens bedste adressebøger med et hav af nyttige tjenester.

Når Mads Thimmer derfor forudser, at brugerne af sociale netværk vil vandre over til mindre, personbårne, fagspecifikke sociale netværk – så som K-forum – så synes jeg, at han overser både hvor dygtigt Facebook med rasende hast udvikler sig, og måske også at netop Facebook har bredden og dybden til faktisk at favne de fagspecifikke mindre netværk.

Indrømmet, jeg har et lidt ambivalent forhold til K-forum, men jeg synes faktisk, at det sociale netværk der – K-profilerne – havde stået sig stærkere ved at integrere sig i et populært netværk som Facebook end ved at lave deres eget uafhængige setup. Som det er nu, er man tvunget til at have en separat K-profil, som ikke kan “kommunikere” med noget andet socialt medie andet end gennem linkhenvisninger.

Hvis K-forum havde åbnet for, at brugernes Facebook profiler, YouTube favourites, LinkedIN CV’er og WordPress/Blogger.com blogs kunne interagere med K-forum som omdrejningspunkt og kommunikation som fokus, så havde de efter min mening stået stærkere og sandsynligvis også fået flere faste brugere, end det er tilfældet i dag. Men den mening ved jeg også, at det langt fra er alle K-profiler, der deler🙂.

Kig ind til vennerne i 3D

Har du nogensinde set en fed sofa hos en god ven eller veninde og tænkt på, om den ikke også ville se godt ud i din stue? Takket være ny teknologi fra firmaet 3Djam kan det snart lade sig gøre online. Firmaet er finalist i Computerworlds Edison konkurrence, og deres idé går ud på at skabe “verdens førende online community for boligindretning i 3D”.

Med et revolutionerende og brugervenligt tegneprogram kommer vi alle til at kunne tegne vores egen bolig i 3D på lyntid, hvorefter vi kan fylde vores hjem op med lækre møbler fra hele verden – helt gratis! Møbel-skabelonerne er nemlig stillet til rådighed af møbelproducenterne. 3Djam vil naturligvis linke videre til fx blogs om boligindretning og sites som eBay, hvor man kan købe møblerne. I fremtidsvisionen kommer vi også til at kunne gå på besøg i hinandens 3D-boliger via Internettet. 3Djam ambitiøse mål er at skabe en virksomhed med væksttal i størrelsesordenen med Skype og YouTube inden for fem år.

Umiddelbart kan jeg rigtig godt lide ideen. Jeg har ikke prøvet, hvor let tegneprogrammet er at bruge, men introduktionsvideoen er overbevisende lavet, og jeg kan sagtens forestille mig, at muligheden for at kombinere møbelskabeloner fra forskellige producenter vil falde i brugernes smag. I dag har flere bolighuse som fx IKEA og Bo Concept digitale tegneprogrammer, hvormed man kan fylde stuen op med deres møbler. Men hvis 3Djam kan blande det hele og samtidig give entusiaster mulighed for selv at designe møbelskabeloner og sælge dem videre, ja så kan der jo opstå en helt ny form for virtuel økonomi (og sikkert også en masse ny ballade om ophavsret :-)).

2 svar til 3D sofaer og liv efter Facebook i Ugen der gik

  1. Kristian Levring Madsen siger:

    Hej Jesper

    Jeg er faktisk ikke helt enig med dig, hvad angår dine betragtninger om Facebook. Derimod er jeg temmelig enig med Mads Thimmer. Jeg er nemlig helt enig med ham i, at “Fremover vil brugere af sociale internetsider vægte kvalitet over kvantitet…”. Hvornår det “Fremover” så rigtigt sætter ind, det kan vi sagtens diskutere – men fremtiden hører kvaliteten til.

    Og det kan jeg jo se, at du er enig i. Du mener bare, det muligvis kan ske under en ‘Facebook-hat’. Det er bestemt også muligt. Og også nødvendigt, hvis Facebook vil have relevans i fremtiden, mener jeg.

    Men når du eksempelvis skriver, at der findes “et hav af nyttige tjenester” i Facebook, så er det, at jeg stejler lidt. For det er muligt, at du har ret – men så vil jeg gerne se størrelsen på havet af ‘unyttige tjenester’ på Facebook. For de er godt nok i over tal efter min mening. Og Facebook som adressebog….. tjae….. både og. Det har jeg også brugt den som. Men eftersom det er op til folk selv, hvor meget kontaktinformation, de vil lække (ja, med k), så har adressebogen jo sine begrænsninger.

    Desuden så synes jeg lige netop MySpace har vist sig at have masser af andre funktioner end blot at muligheden for at fremvise størrelsen på ens vennekreds. Så vidt jeg ved, så er der da eksempelvis masser af bands, der bruger siden til at eksponere sig selv.

    Så jeg er altså mest enig med Mads Thimmer og tror på de eksklusive netværk (men anerkender bestemt problematikken omkring antallet af passwords etc.). Om det så bliver under en ‘Facebook-hat’ eller på anden vis, det vil jeg indtil videre undlade at spå om.

    Mvh. Kristian

  2. Jesper siger:

    @kristian:

    Hej Kristian!

    Tak for kommentaren! Måske er vi ikke helt så uenige, som du tror.🙂

    Jeg tror også på kvalitet over kvantitet, men jeg mener ikke, at kvantitet handler om det enkelte medie men om mængden af medier, man benytter! Som du måske har set i mit svar til Kim Elmose her på bloggen, så taler jeg om, at når udbudet af sociale medier stiger, så vil fokus skifte til kvalitet. Ikke fordi de fleste medier er dårlige, men fordi man ikke kan overskue at være aktiv alle vegne, og derfor udvælger man sig nogle personlige favoritter. Det er lidt som at læse aviser🙂.

    Det virker på mig, som om at Mads stempler Facebook som et “kvantitet medie” i sig selv uden kvalitet. Og det er jeg så ikke enig i. Jeg synes, at Facebook allerede er nået langt siden sidste efterår, hvor “send-application-bølgen” var på sit højeste. Nu oplever jeg, at Facebook bliver brugt kreativt til specialiseret netværkskommunikation for et stadigt stigende antal sociale netværk. Og det er netop min pointe om Facebooks force: når (næsten) alle er på Facebook, så er det også nemmere at udsøge sig ligesindede og danne fællesskaber med dem.

    Facebook ikke bare overlever men trives på at have den store kritiske masse, som danner grundlag for nye fællesskaber. Og den vinder på, at den samler flere og flere funktionaliteter og muligheder på et sted.

    Det er rigtigt, at MySpace har været meget betydningsfuld for musikere, skuespillere og wannabe’s til selvpromovering og muligheden for at fans kan kigge med hos kendisserne. Men derudover synes jeg personligt ikke, at det netværk har meget at byde på. Det er nok en smagssag.

    Grunden til at jeg ikke tror så meget på Mads’ tese om de små, eksklusive faglige netværk – som K-forum – er, at de hver for sig bliver for tidskrævende at følge med og deltage i. Og så bliver engagementet og tilslutningen derefter.

    Med venlig hilsen
    Jesper

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: