Ugens ord: del.icio.us

Det første indlæg i min ordbog over sociale/digitale medier skal handle om tjenesten del.icio.us, som er en såkaldt social bookmark tjeneste. Du er sikkert allerede vant til at gemme hyppigt besøgte hjemmesider som bogmærker i din Internet browser. De bogmærker er gemt på computeren, og du har derfor ikke adgang til dem, hvis du fx arbejder på en anden computer på biblioteket eller derhjemme.

Sociale bogmærker er forskellige på flere måder. For det første gemmes bogmærkerne ikke på en bestemt computer men på en hjemmeside på Internettet – del.icio.us – som du derfor kan få adgang til alle vegne, hvor du kan gå online.

For at gemme bogmærker på del.icio.us skal du oprette en simpel konto med et brugernavn, et password og en e-mail. Bare rolig – del.icio.us sender dig ikke spam og videregiver ikke din e-mail til andre. Når du har oprettet dig, kan du gemme dine bogmærker på hjemmesiden. For at du nemt kan finde rundt i dem, har du mulighed for at give dine bogmærker såkaldte ‘tags‘, som er ord, der hjælper med at beskrive indholdet af siden, som du gemmer.

Du kan give en hjemmeside – fx en nyhed – flere tags på en gang, fx ‘erhverv’, ‘aktiekurs’ og ‘bank’. Hvert enkelt tag virker så efterfølgende som et link til en liste over alle de web-sider, du har tagget med det ord. Når din tag-liste bliver meget lang, kan du så samle dine tags i bundter under relevante overskrifter osv.

Hvad gør så del.icio.us socialt?

Hver gang du gemmer en hjemmeside, registrerer del.icio.us det, og tjenesten registrerer også hvilke tags, du giver den. På den måde er del.icio.us i stand til at fremvise lister over de mest populære (mest gemte) hjemmesider og hvilke emner (tags), de bliver forbundet med. Du kan dog altid vælge, om din bogmærkning og tagging af en hjemmeside skal være privat eller offentlig synlig. Men rigtig mange mennesker verden over gemmer og tagger hver dag hjemmesider om alverdens emner, hvilket genererer ‘hitlister’ over populære emner og sider. Som besøgende kan du så søge i tags og emner og finde sider, som andre på den måde har markeret som måske relevante for din søgning.

Du kan også have knytte kontakter til andre del.icio.us-brugere, hvis du kender deres brugernavn. Når du kender andre brugere og de dig, kan I anbefale relevante bogmærker til hinanden. Disse dukker så op på din personlige side på del.icio.us under overskriften ‘links for you’, indtil du godkender eller afviser dem, hvorefter de forsvinder eller bliver en del af dine egne bogmærker med de tags, du giver dem.

Selv hvis dine kontakter ikke gemmer anbefalede bogmærker til dig, kan du med et klik på linket ‘your network’ se en liste over, hvad de har gemt af bogmærker for nyligt. På den måde kan du følge med i, hvad de læser og få gavn af, hvis de kender til nyttige hjemmesider, du ikke selv kendte til.

Du kan også vælge at undersøge et bestemt tag – fx ‘politik’ – hvilket giver dig en liste over sider, der er gemt med denne tag. Her kan du så se hvilke personer, der har bogmærket disse sider, og derfra se, hvad de ellers har bogmærket. Med andre ord får du mulighed for at se, hvad personer, der har en interesse til fælles med dig, ellers har bogmærket offentligt på Internettet.

Den sidste interessante ting ved del.icio.us er, at du kan abonnere på et RSS feed med et eller flere tags. Det vil sige, at du i din RSS-feed reader modtager en stadig strøm af links til hjemmesider med de(t) tag(s), som du gerne vil vide mere om. Og du kan indstille dit feed til at være fra en bestemt del.icio.us-bruger, flere brugere eller alle bogmærker med det pågældende tag. Hvis du fx indtaster http://del.icio.us/rss/tag/politik i din RSS-feed reader, så vil du begynde at modtage de sider, der er bogmærket og tagget ‘politik’. Denne funktion er nyttig, hvis du gerne vil følge med i, hvad en eller flere andre bogmærker om et emne.

Social bookmarking som arbejdsredskab og fornøjelse

del.icio.us har en lang række praktiske anvendelsesmuligheder – både for virksomheder og enkeltpersoner. De er fx:

  1. Vis dine “must reads” frem. Hvis du er en autoritet på et felt, eller bare en entusiast, kan du hjælpe andre til at læse det, du anbefaler. Fordi sociale bogmærker kan tagges på mange måder, der kan krydsrefereres, gør det søgningen for interesserede meget nemmere. Forestil dig fx en ingeniør-virksomhed, der gerne vil hjælpe studerende og potentielle ansatte til at finde de mest relevante hjemmesider og online publiceringer. I stedet for at fremvise en stribe links på virksomhedens hjemmeside med statiske (og måske misforståelige) navne, kan de linke til íngeniørvirksomhedens del.icio.us profil, hvor besøgende ikke alene kan se, hvad de anser for “must reads” i deres ‘tag cloud‘, men også også oprette sig som abonnenter på fremtidige bogmærker. På den måde intræder ingeniørvirksomheden pludselig i de studerende og jobsøgendes liv som en tilbagevendende ekspert, hjælper og sparringspartner!
  2. Spred ordet. del.icio.us er integreret med et hav af andre sociale/digitale medier og tjenester, som alle kan fremvise, hvad du gemmer som bogmærker. I min blog har jeg fx en widget, der viser, hvad jeg senest har gemt på del.icio.us, så besøgende kan klikke direkte videre til siderne. Og flere af mine venner bruger ligesom jeg FriendFeedFacebook, så vi i løbet af dagen bliver inspirerede af hinanden til at besøge nye sider, som andre har fundet frem. Dette aspekt af del.icio.us er genialt til at videndele mellem kolleger i en virksomhed eller mellem professionelle inden for den samme branche.
  3. Fang nyheden hurtigt. Bloggere er efterhånden oftere hurtigere ude med nyhederne end de traditionelle medier – i hvert fald kan det betale sig at lægge et øre til jorden i blogosfæren. Da mange blogs læses, bogmærkes og tagges af del.icio.us-brugere, kan du med de før beskrevne RSS-feeds faktisk sætte din egen private nyhedsstrøm om et emne op og så få udrettet andre vigtige ting, mens titusinder af andre læser, sorterer og indekserer Internettet for dig. Det er selvfølgelig ikke en erstatning for almindelig nyhedslæsning, men for virksomheder er det ofte guld værd at kunne følge med i, hvad der skrives om deres produkter og services. Og det hjælper bogmærker og tags i del.icio.us dem med.

Afslutningsvis vil jeg vise en god lille introduktionsvideo til del.icio.us fra YouTube. Der er links til et par stykker mere nedenunder og mange flere på selve YouTube, men dette er efter min mening den bedste.

Hvis dette opslag var til hjælp for dig, vil jeg være glad for, hvis du vil lægge en kommentar i selve ordbogen her.

God fornøjelse!

Og så er der disse videoer, der er længere men indeholder en vejledning på skærmen skridt for skridt: Getting started with del.icio.us og Using del.icio.us

Der er lukket for kommentarer.

%d bloggers like this: