Ordbog over sociale/digitale medier

Her i weekenden tog jeg mig selv i at ønske, at der var en praktisk samlet oversigt over de mange sociale/digitale medier, der springer op som forårsblomster for tiden, et sted på Internettet. Et nemt lille opslagsværk, måske endda med nogle praktiske eksempler eller cases.

Der er selvfølgelig Wikipedia, som er ret godt med – i hvert fald den engelske udgave. Men brugen af Wikipedia forudsætter stadig, at man kender til de forskellige tjenester og services, for at kunne slå dem op.  Og der er jo en del…

Men uanset hvor meget jeg Googlede, så gav min søgning ikke noget resultat.  Techcrunch har et godt index over alle de virksomheder, de har skrevet om i tidens løb, men det er ikke helt det, jeg er ude efter.

Derfor har jeg sat mig for at prøve at samle et indeks selv. Foreløbig har jeg lavet en lille liste over medier og tjenester, jeg kunne tænke mig at blive klogere på selv. Der kommer sikkert flere til undervejs – måske også efter ønsker fra læsere? – men dette er dem, jeg vil starte med.

  • Amazon Wishlist
  • del.ico.us
  • Digg
  • Disqus
  • Facebook
  • Flickr
  • Furl
  • Gmail/Google Talk
  • Goodreads
  • Google Reader
  • Google Shared Stuff
  • iLike
  • Jaiku
  • Last.fm
  • LibraryThing
  • LinkedIN
  • Ma.gnolia
  • MisterWong
  • MySpace
  • Netflix Queue
  • Netvibes
  • NewsGator
  • NewsVine
  • Pandora
  • Picasa Web Albums
  • Pownce
  • Reddit
  • Seesmic
  • SlideShare
  • SmugMug
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Upcoming
  • Vimeo
  • Yelp
  • YouTube
  • Zooomr

Det er min ambition at dække 1-2 om ugen, og jeg håber, at du vil deltage med kommentarer og feedback, hvis du også interesserer dig for dette område. For hvert indlæg vil jeg prøve at komme et par praktiske eksempler eller nogle overvejelser om anvendelsen af mediet eller tjenesten.

Denne uges ord er del.icio.us.

Skriv et svar

