Learning by NOT doing

PR-bureauer mangler blogerfaring kunne man i sidste uge læse på Business.dk. Artiklen tager udgangspunkt i en undersøgelse, Rescu Kommunikation har lavet af danske PR-bureauers brug af corporate blogs.

Artiklen citerer Rescu for at konstatere, at kun syv ud af 58 bureauer har en blog eller er ved at opbygge en. Det er paradoksalt, mener Rescu Kommunikations direktør Christian Bogh, der udtaler til Business.dk: ”…det kan undre, hvor bureauerne får erfaringer fra til at rådgive om blogs, når de ikke selv bruger dem”.  

Nu er det jo altid sjovt at se en fagmand benytte en af fagets gamle travere (”ny undersøgelse viser at…”) til at skabe lidt opmærksomhed – i dette tilfælde om hans egen virksomhed. Men jeg synes ikke, det hænger sammen at sige, at de danske blog-rådgivere ’ikke har noget på’.  

Christian Bogh og brancheforeningens formand Niels Rasmussen nævner begge i artiklen en række grunde til ikke at have en corporate blog i virksomheden – bl.a. mangel på tid, ressourcer eller noget relevant at sige. Og alle tre ting har garanteret indflydelse på manglen på corporate blogs i PR-Danmark. 

Men hænger rådgivningsevner og egen blog nødvendigvis sammen? Det mener jeg ikke. Som rådgiver har jeg aldrig styret en børsnoteret virksomhed igennem en krise, men det betyder ikke, at jeg ikke kan være kvalificeret til at rådgive om kommunikation i en krisesituation. Christian Boghs filosofi er tilsyneladende ’learning by doing’, men i min verden kommer læring ikke kun af praktisk arbejde men også af fordybelse, af at studere cases, og af at lytte til andres erfaringer.  

Jeg synes også, at præmissen for Christian Boghs konklusion er mangelfuld, idet han fortæller, at hans undersøgelse ikke tæller ”enkeltstående private blogs, skrevet af danske PR-folk” men kun PR-bureauernes corporate blogs. Med andre ord så talte GCI Mannovs officielle bureau-blog med i undersøgelsen (inden den blev nedlagt, netop af de førnævnte grunde), men mine kollegers blogs og min egen gælder altså ikke.  Men det holder ikke at sætte lighedstegn mellem en (PR)-direktørs corporate blog og så hans/hendes ansattes grundlag for at rådgive om blogs, samtidig med at man blankt ignorerer den enkelte rådgivers all-round erfaring.  

Jeg vil desuden sige, at for at forstå blogs som fænomen, og de farer og det potentiale de udgør for en virksomhed, så er det efter min mening vigtigere at læse blogs end selv at skrive en. Virksomheder, der lytter til deres interessenter og følger med i, hvad de har på hjerte, vil være langt bedre rustet til at gå i dialog end en virksomhed, der holder taler i en corporate blog, som nok de færreste alligevel læser.

3 svar til Learning by NOT doing

  1. Hej Jesper

    Godt at se din blog🙂

    Og nu er det som du selv siger en gammel traver at lave en undersøgelse – noget Mannov jo selv er rigtig dygtige til – men din blog er jo et bevis for at det virker. Der bliver skrevet om det og nogle reagerer.

    Mht. undersøgelsen så er den jo ikke en videnskabelig undersøgelse. Og jeg fremhæver på min blog at jeg ikke tager de enkelte private bloggere med – da det ellers ville blive uoverskueligt – for hvor finder man en liste over PR-folk i Dk der blogger? (Hvorfor er det egentligt at man ikke kan se link til jeres (de ansatte hos Mannov) blog på Mannov hjemmeside? )

    Vores undersøgelse viser det som alle kan se – nemlig at PR-bureauer ikke blogger. Den viser derimod ikke at PR-ansatte ikke blogger.

    For som det ser ud nu er det nærmest umuligt at tjekke noget sted om PR-ansatte blogger. Der findes ikke en liste eller links til de ansattes blog.
    Derfor er det en nærmest umulig opgave at finde frem til dem, også fordi ikke alle skilter med deres ansættelsessted på deres private blog.

    Men tilbage til undersøgelsen. Som jeg nævnte så viser den bare at PR-bureauerne ikke blogger corporate (i modsætning til USA hvor dette sker i stor stil). Og det er også det indtryk evt. kunder får. For hvor skulle de ellers få deres viden fra?
    Deraf mit citat om det kan undre hvor PR bureauerne får deres blog viden fra.
    En undren som vel nok er naturlig set på baggrund af den manglende information om hvor viden om blogs kommer fra.

    Langt de fleste PR bureauer bruger cases (også Mannov) til at vise resultaterne af PR arbejdet. Dette gøres af flere grunde, men en af dem er at det nogen gange er lidt svært at forklare hvad PR er for noget. Reklame og annoncer er lidt lettere.

    IMO kan en corporate blog bruges til det samme – nemlig en slags case der viser hvad blogs kan bruges til. Samtidig er den et godt redskab til dialog med kunder, kollegaer osv. og ikke mindst vidensdeling.

    Og så er jeg jo slet ikke uenig med dig i at læring også kommer fra “fordybelse, af at studere cases, og af at lytte til andres erfaringer”. Det var heller ikke min præmis og jeg ignorerer på ingen måde “den enkelte rådgivers all-round erfaring” (ved ikke lige hvor du fik det fra?)

    Men erfaring kommer da i den grad også fra praktisk arbejde og “learning by doing”. Og her tæller det meget at læse andre blogs , men IMO er det ikke nok. Man bør blogge selv – som du selv gør og som Mannov gjorde tidligere i Danmark.

    Nå nok om det – dejligt du er her i blogosfæren – måske skulle vi lave et registre over alle PR-blogs i DK? I stil med Constantin Basturea’s liste?

    /Christian

  2. startsnakken siger:

    Hej Christian

    Tak for din hurtige kommentar og varme velkomst til blogosfæren!🙂

    Lad mig se om jeg lige kan kommentere på dine kommentarer i rækkefølge.

    1) Du fandt ikke vores medarbejderes blogs, fordi vi på det tidspunkt stadig var igang med at lægge om til vores Nyhedsrum (http://nyhedsrum.mannov.dk/). Faktisk gav henvendelsen fra Business.dk os en kærkommen lejlighed til at fortælle om dette nye tiltag, og det kom der denne artikel ud af: http://www.business.dk/article/20080325/medier/703240045/ Men der kan du i hvert fald finde nogle af vores folks blogs (og snart også min).

    2) Min anke mod artiklen (og den skulle måske nærmere rettes mod journalisten end mod din undersøglese) var, at jeg syntes, at det var et forsimplet budskab at konkludere, at blot fordi PR-bureauerne ikke har corporate blogs, så “mangler de blogerfaring”. Men det er jo journalistens overskrift og ikke din, og den er sat på spidsen for at give nyhedsværdien et puf.

    3) Jeg ved ikke, om jeg er enig i, at manglen på en corporate blog må give kunder/besøgende grund til at undre sig og stille spørgsmålstegn ved PR-bureauernes ekspertise. Det var også udgangspunktet for mit blogindlæg, fordi du udtrykte denne undren i artiklen. Men jeg kan godt følge dig i, at en corporate blog kunne være en god ‘levende case’ og samtidig et godt dialogværktøj over for kunderne. Men samtidig siger min (begrænsede) erfaring mig, at de bedste corporate blogs laves af HR-folk, kundeservice, udviklere og analytikere – ikke af direktører. Det er simpelthen for sjældent, at en direktør både har noget relevant at sige til interessenterne, og har tiden til at formulere det. Det var en af de primære årsager til, at GCI Mannov sløjfede vores corporate blog og i stedet lod det være op til medarbejdere med lyst og engagement at tegne vores ansigt i blogosfæren.

    4) Ud fra hvordan du strukturerede din undersøgelse, fik jeg det indtryk, at du kun regnede corporate blogs for noget, når du skulle vurdere, om et bureau havde rådgivningskompetence, der byggede på egne erfaringer. Det virkede en smule søgt at konkludere på den baggrund, synes jeg, og artiklen kom derfor efter min mening til at lugte af “nye tal viser…” – en lidt tynd historie hængt op på overraskende oplysninger. Og du fremstår med “undrende-citatet” lidt i mine øjne som om, at du ikke rigtig gad besvære dig med at tage højde for medarbejderblogs. Men du skal ikke klandres for, at journalisten også har skåret artiklen ekstra skarpt for at få en fængende overskrift og noget konfliktfyldt indhold. Jeg beklager derfor, hvis jeg har tolket for meget ud af artiklen og lagt ord i munden på dig (eller meninger :-)).

    5) Hvad angår at læse kontra at at skrive blogs, så er begge dele jo relevante. Men jeg oplever et langt større behov blandt danske virksomheder for at finde ud af, hvad andre skriver om DEM, end de selv føler et behov for at skrive en blog. Men det kommer nok også ud af en misforstået opfattelse af, at det skal være direktøren, der skal blogge. Når de danske virksomheder begynder at få øjnene op for, hvor meget det kan give at have en medarbejder, der kan tale i øjenhøjde til/med kunderne i en blog om relevante emner – så er jeg sikker på, at vi vil se en langt større udbredelse af corporate blogs ud over de sædvanlige store firmaer.

    P.S. Jeg kender ikke Constantin Bastureas liste, men vil lige prøve mig med Google. Ideen lyder spændende i hvert fald!

    Mvh
    Jesper

  3. Hej Jesper

    Det gik lidt hurtigt til sidst – du kan finde Constantin’s blogliste her http://blog.basturea.com/pr-blogs-list/

    /Christian

Skriv et svar

